Ons kleuteronderwijs

In de groepen 1 en 2 staat het spelend leren centraal. Bij de jongste kleuters gaat het in de eerste plaats om het wennen aan het naar school gaan. Bij het ene kind verloopt dit snel, bij het andere minder snel. We hanteren bij de jongste kleuters het kindvolgende onderwijs. Dit houdt in dat de 4-jarige kleuters die net op school zijn de eerste 2 maanden voor zover mogelijk binnen het groepsproces vooral zelf ontdekkend de klas kunnen verkennen. Na de gewenningsperiode gaan we over op het ontwikkelingsgericht onderwijs ofwel basisontwikkeling.

Het onderwijs in de groepen 1 en 2

In de groepen 1 en 2 staat het spelend leren centraal.
Bij de jongste kleuters gaat het in de eerste plaats om het wennen aan het naar school gaan. Bij het ene kind verloopt dit snel, bij het andere minder snel. 
 
We hanteren bij de jongste kleuters bij de start in groep 1 het kindvolgende onderwijs. Dit houdt in dat de 4-jarige kleuters die net op school zijn de eerste 2 maanden voor zover mogelijk binnen het groepsproces vooral zelf ontdekkend de klas kunnen verkennen. Na de gewenningsperiode gaan we over op het ontwikkelingsgericht onderwijs ofwel basisontwikkeling. 

Uitgangspunten van basisontwikkeling zijn: betrokkenheid, betekenisvol leren en het uitdagen en stimuleren van kinderen om nieuwe ontwikkelingsstappen te zetten. Het eigen karakter van onderwijs aan jonge kinderen wordt in ontwikkelingsgericht leren benadrukt. Het onderwijs moet aansluiten bij de persoonlijkheid en ontwikkeling van het kind. 

De leerkracht bekijkt of de leerlingen voldoende profiteren van het onderwijsaanbod. Als dit niet het geval is zal de leerkracht het onderwijsaanbod zodanig aanpassen dat elk kind zich kan ontwikkelen. 
  
Er wordt veel aandacht besteed aan de basisbehoeften; het nieuwsgierig zijn, het emotioneel vrij zijn en het hebben van zelfvertrouwen. Psychische en lichamelijke ontwikkeling van het kind vormen één geheel en maken samen deel uit van een brede ontwikkeling. Door thematisch te werken sluiten we aan bij de belevingswereld van het kind. Bepaalde vaardigheden zoals namen van kleuren en vormen worden dan ook niet afzonderlijk aangeleerd, maar worden in een breed verband aangeboden. Kinderen in de bouwhoek die samen een kasteel bouwen zijn bv ook bezig met taalontwikkeling. Zo zijn kinderen ongemerkt bezig met hun ontwikkeling op de verschillende leer- en vormingsgebieden.

Daarnaast komt in groep 2 het accent steeds meer te liggen op activiteiten die voorbereiden op het lezen, rekenen en schrijven in groep 3.

VVE

De Driepas is een VVE-school. We worden op onze school geconfronteerd met zowel autochtone als allochtone leerlingen die bij de entree in het basisonderwijs te maken hebben met een achterstand. Op de Driepas wordt volgens vastgesteld beleid met de VVE-kinderen gewerkt.     

Overstap van peuterspeelzaal/ KDV naar basisschool
Als leerlingen met een VVE indicatie op basisschool de Driepas starten dan worden doelen per kind geformuleerd  op grond van binnenkomst. De overdrachtgegevens en observatiegegevens van de voorschool zijn hierbij leidend. In de overdracht wordt nadrukkelijk ingegaan op de onderwijsbehoefte van dit kind (welke extra begeleiding van de leerkracht is nodig) om mee te kunnen doen in groep 1. Na een start/gewenningsperiode van maximaal 3 maanden wordt vanuit (de onderwijsbehoefte van dit kind) een handelingsplan opgesteld, waarin de doelen uitgebreid beschreven worden, met ouders besproken worden in een oudergesprek en eventueel ondertekend worden door leerkracht en ouders. Het handelingsplan kan een onderdeel zijn van het groepsplan van de groep.

Opbrengsten VVE
Kinderen met een VVE indicatie krijgen een passend onderwijsaanbod n.a.v. de informatie uit de warme overdracht vanuit de peutergroep. De kinderen met een VVE indicatie horen bij het basisarrangement van de school en in de groep worden ze in het groepsplan op grond van hun onderwijsbehoefte in de extra groep gezet.
Basisschool de Driepas werkt vanuit de methodiek Onderbouwd, evt. aangevuld met Piramide. De leerkracht weet door verschillende observaties, het leerlingvolgsysteem Onderbouwd en de Cito toetsen wat een kind met een VVE indicatie (extra) nodig heeft. De school brengt voor de monitoring in kaart of kinderen bij de overgang naar groep 3 voldoende basis hebben om mee te kunnen doen met de leerprocessen van groep 3. Het formuleren van voldoende basis formuleert de school met overdrachtsgegevens van het Onderbouwd volgsysteem en eventueel met Cito.