De gelukkige school
Leermethode Gelukskoffer
Gelukskoffer is een sociaal-emotionele leermethode voor het basisonderwijs, stevig verankerd in de wetenschappelijke principes van de positieve psychologie. Deze methode biedt thematische lessen in persoonlijke ontwikkeling voor leerlingen van groep 1 tot en met 8, gericht op het vergroten van zelfvertrouwen en het verbeteren van de sfeer in de klas.
Gelukskoffer-lessen voor groep 1 t/m 8
De lessen van gelukskoffer stellen leerlingen in staat zich optimaal te ontwikkelen op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden. Deze lessen begeleiden kinderen door hun persoonlijke ontwikkeling, bevorderen de verbinding met anderen en leren over veerkracht. Het resultaat? Gelukkigere leerlingen die meer zelfvertrouwen hebben, veerkrachtiger zijn en hun sociale interacties zien verbeteren. Onderzoek van de Universiteit van Leiden heeft aangetoond dat leerlingen na de lessen minder bang, minder boos en minder verdrietig zijn, en dat hun sociale omgang aanzienlijk verbetert. De methode is thematisch opgebouwd en daardoor eenvoudig in te zetten.
Kernpunten van de methode:
- Bestrijkt groep 1 t/m 8, met een focus op sociaal-emotioneel leren
- Gebaseerd op wetenschappelijke inzichten
- Sluit aan bij de kerndoelen
- Bereidt kinderen voor op het leven
- Vergroot het plezier in de klas voor leerling en leerkracht
- Heeft een positief effect op de veiligheid in de groep
- Besteedt aandacht aan burgerschap
De school van je leven
Het implementeren van een schoolbrede strategie die focust op het ontwikkelen van sociaal-emotionele kennis en vaardigheden over de hele school blijkt het meest effectief. “De Gelukkige School” is een logisch vervolg op de gelukslessen voor kinderen, die het welbevinden, persoonlijk leiderschap, veiligheid en burgerschap binnen de school samen met het team en de ouders verankert. Deze visie integreren in het DNA van de school, dat is waar De Gelukkige School over gaat. Voor onderwijsprofessionals, ouders en kinderen.
De bouwstenen
Scholen die een Gelukkige School willen worden, werken met maatwerktrajecten. Deze ondersteunen de investering in het geluk van het team en dragen bij aan aantrekkelijk werkgeverschap. Enorm belangrijk, want gelukkige leerkrachten zijn gemotiveerder, kunnen beter omgaan met stress en veranderingen, werken beter samen en zorgen voor minder verzuim. De bouwstenen waaruit een school kan kiezen zijn:
Effecten van een schoolbrede aanpak
Voor leerlingen:
- Meer zelfvertrouwen doordat leerlingen zichzelf beter leren kennen en waarderen
- Verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen, wat hun burgerschapsgevoel versterkt
- Een gevoel van veiligheid dat het klassenklimaat verbetert (wetenschappelijk aangetoond)
Voor het team:
- Meer werkgeluk en minder verzuim
- Veiligheid binnen het team, wat zorgt voor meer rust en plezier op het werk
Voor ouders:
- Inspiratie vanuit het sociaal-emotionele beleid, positieve samenwerking
- Maakt de school een aantrekkelijkere keuze voor hun kinderen
Gelukskoffer beïnvloedt niet alleen individuele leerlingen, maar geeft ook hele schoolgemeenschappen een nieuwe impuls, waardoor een omgeving ontstaat waar iedereen kan slagen en tot bloei kan komen.

