Ons kleuteronderwijs
Ons kleuteronderwijs
Bij OBS de Driepas staat spelend leren centraal in de groepen 1 en 2, waarbij we ons inzetten voor een soepele overgang van thuis naar school. Dit proces verloopt voor ieder kind anders; sommigen passen zich snel aan, terwijl anderen meer tijd nodig hebben. Aanvankelijk hanteren we kindvolgend onderwijs, waarmee we de jongste kleuters de gelegenheid geven om gedurende de eerste twee maanden hun nieuwe omgeving spelenderwijs te verkennen. Dit zelfontdekkend leren helpt hen wennen aan de schoolomgeving.
Na deze initiƫle gewenningsperiode schakelen we over op ontwikkelingsgericht onderwijs, ook wel basisontwikkeling genoemd, dat zich richt op betrokkenheid en betekenisvol leren. De kern van deze benadering is het stimuleren van kinderen om nieuwe ontwikkelingsstappen te zetten, afgestemd op hun persoonlijke groeifase en unieke karakter. Ons onderwijs sluit nauw aan bij de persoonlijkheid en de ontwikkelingsbehoeften van elk kind, met een sterke nadruk op het belang van betrokkenheid bij het leerproces.
Belangrijke basisbehoeften zoals zelfvertrouwen, nieuwsgierigheid, en emotionele vrijheid staan voorop. We integreren deze aspecten door thematisch te werken, bijvoorbeeld door kinderen in de bouwhoek samen een kasteel te laten bouwen, waarbij ze ongemerkt ook hun taalontwikkeling bevorderen. Deze methode helpt niet alleen bij de taalontwikkeling, maar ook bij het aanleren van andere vaardigheden zoals de namen van kleuren en vormen, die niet los worden aangeboden maar in een breder verband.
De leerkrachten van de Driepas evalueren voortdurend of de leerlingen voldoende profiteren van het onderwijsaanbod. Indien nodig passen zij het aanbod aan zodat het beter aansluit op de behoeften van elk kind, zodat iedere kleuter zich optimaal kan ontwikkelen. In groep 2 wordt bovendien geleidelijk meer nadruk gelegd op activiteiten die de kinderen voorbereiden op het lezen, rekenen en schrijven in groep 3, om zo een sterke basis te leggen voor hun verdere schoolloopbaan.
