International Primary Curriculum (IPC)
International Primary Curriculum (IPC)
Sinds het schooljaar 2011-2012 biedt De Driepas onderwijs aan via het International Primary Curriculum (IPC). Dit curriculum staat bekend om zijn sterke passie voor leren, toekomstgerichte benadering en het leggen van nadruk op het ontwikkelen van vaardigheden. Het IPC biedt een rijke mix van zaak- en creatieve vakken, aangeboden binnen boeiende thema’s. Het onderwijs is modern en hersenvriendelijk met een duidelijke internationale dimensie.
Opbouw van het IPC
Het IPC is gestructureerd in verschillende onderwijseenheden, bekend als ‘Units’, verdeeld over de schooljaren:
- Early Years: kleuterbouw – groep 1 en 2
- Milepost 1: onderbouw – groep 3 en 4
- Milepost 2: middenbouw – groep 5 en 6
- Milepost 3: bovenbouw – groep 7 en 8
Vanaf groep 3 integreert De Driepas het IPC in het dagelijks onderwijs, waarbij vakken als kunstzinnige vorming, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, ICT, muziek, lichamelijke opvoeding en internationale gerichtheid worden omvat.
Structuur en opbouw van een IPC-unit
Elke IPC-unit begint met een ‘Startpunt’, een enthousiasmerende activiteit die de nieuwsgierigheid van de leerlingen prikkelt en hen motiveert om meer over het onderwerp te leren. Vervolgens biedt de ‘Uitleg van het thema’ kinderen een helder overzicht van wat zij zullen leren, waardoor ze nieuwe verbanden kunnen leggen. Daarna komt de ‘Activiteiten en onderzoek’ fase, waarin leerlingen actief betrokken zijn bij onderzoeks- en verwerkingsactiviteiten die hen helpen de gestelde leerdoelen te bereiken, inclusief persoonlijke en internationale doelstellingen. Tot slot wordt de unit feestelijk afgesloten waarbij leerlingen reflecteren op en delen wat ze hebben geleerd, wat hun bewustzijn van de opgedane kennis verhoogt en mogelijkheden biedt om van elkaar te leren.
De specifieke leerdoelen binnen een unit zijn onderverdeeld in:
- Kennisdoelen: wat de kinderen weten
- Vaardigheidsdoelen: wat de kinderen kunnen doen
- Inzichtdoelen: wat de kinderen begrijpen
